Followers

Sunday, December 25, 2011

.::SaHaBaT DuNia AKHiRat::.



Dengan nama Allah,

Yang Maha Pemurah,

Yang Maha Pengasih,

Atas keizinanMu,

Ku ingin meluahkan,

Luahan hati seorang sahabat...


Bertemu kita kerana Allah,

Berpisah kita juga kerana Dia,

Hadirmu disisi begitu bermakna,

Kau sahabatku Dunia Akhirat...

Sunday, December 11, 2011

.::QuOte FoR MuSLim::.


اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ
Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya. Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar(Surah Al-Baqarah 2: Ayat 255)

"(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya Kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah Kami kembali," . Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya." Al-Baqarah (Ayat 156)

Friday, November 11, 2011

.::All FoR YoU::.

Bismillahirrahmanirrahim..

buat sahabat ana yang di kejauhan,
semoga Rahmat Allah mengiringi perjalanan dan langkahmu..
janganlah kau berputus asa dan berpaling dari jalanNYA,
 engkau berada disana atas kehendakNYA,
kerna DIA ingin meninggikan darjatmu sebagai hambaNYA yang taat..

doaku sentiasa mengiringimu sahabat.. 
aku disini sentiasa merinduimu.. 


wassalam,,
nurislamfiqalbi,,

Wednesday, November 9, 2011

.::Result Oh Result, Tanda Dia Cinta::.



Hujan. Malam yang sunyi. Amani mengerling kepada telefon bimbitnya di sebelah bantal. 1.04 pagi. Daripada saat dia merebahkan badan ke atas katil lebih kurang pukul 12.30 malam tadi hingga waktu ini, matanya masih belum mahu bekerjasama dengan badannya yang mahu rehat awal.


Fikirannya terasa penat dan lelah. Resultnya jatuh teruk berbanding semester lepas. Jika dahulu , Alhamdulillah dia sempat menerima anugerah dekan tetapi semester ini, sekadar cukup-cukup makan, memang langsung tidak mencapai target.


Fikirannya melayang kepada sahabatnya nun jauh di utara, Syahirah. Malam tadi Syahirah menghantar mesej bertanyakan khabar, bertanya mengenai keputusan peperiksaan akhir lebih tepat. Amani tahu hati sahabatnya yang satu itu sedang berbahagia dengan keputusan peperiksaannya, melihatkan pada status di facebooktadi sudah mengiyakan telahannya.


Dia juga turut merasa tempiasnya. Iyalah, itu sahabatnya. Sahabat yang setia bersama susah dan senang. Sejak dari matrikulasi lagi. Ditakdirkan Allah S.W.T mereka belajar di universiti yang sama, juga di utara tanah air. Tempat yang dirasakan sesuai sungguh untuk belajar.


Walaupun dia perlu berkelana jauh dari keluarga demi mencari ilmu. Walaupun ada sahabatnya di sini musykil, bagaimana ia boleh belajar di tempat seperti itu, jauh dari bandar . Tetapi baginya, daerah itu menemukan dan mendekatkan dirinya dengan Dia yang tercinta. Daerah sunyi bak kata mereka, tetapi punya sejuta perkara yang mengajarnya tentang apa itu Cinta Yang Esa.


"Amani, are you sure you are okay? Menangislah kalau perlu, aku selalu ada kat sini untuk kau."Mesej Syahirah membuatkan dia tersenyum. Betul, inilah sahabatnya yang tidak pernah gagal membuat dia tersenyum.


"Aku okay je cik Irah wei. Aku pun tak tahu sebab apa tapi sampai sekarang aku tak nangis-nangis lagi. Yang aku rasa, kosong," Amani membalas, dia sendiri tidak pasti kenapa matanya degil sungguh hari ini. Dia hendak menangis, rasa sesuatu yang berat sedang dirinya pikul.


"Kau tahu kan kalau Allah S.W.T uji, tandanya Dia sayang kan? Allah S.W.T nak beritahu kau yang Dia sayang kat kau, Amani. Dia suka kalau kau mengadu pada Dia. Memang aku dapat result yang melepasi target, Alhamdulillah tapi aku sekarang takut, takut kalau-kalau nikmat kejayaan dunia ni buat aku terlalai, kau pun tahu ujian kesenangan ni yang mudah buat manusia jatuh. Aku tahu kau sedih, aku kenal kau bukan baru sehari Amani. Kalau kau tak boleh menangis sebab ni, cuba kau menangis sebab kau tak boleh menangis. Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Mulk ayat 13, "dan rahsiakanlah perkataanmu atau nyatakanlah. Sungguh,Dia Maha Mengetahui segala isi hati." Allah S.W.T tahu apa saja dalam hati kau, Amani. Kalau kau rasa hati kau kosong, jangan cuba isi dengan dunia, tapi isi dengan akhirat. Maaf, tapi kau tahu kan aku suka kalau tulis mesej panjang-panjang ni. Hehe." Syahirah, Syahirah.


Antara kawan-kawan yang dia ada, Syahirah paling cepat tangkap apa yang dirinya perlukan. Memang sahabatnya ini suka benar menulis mesej panjang-panjang, inboxnya ini kadang-kadang tidak cukup memory. Mungkin kerana dirinya suka simpan mesej-mesej Syahirah, mesejnya penuh dengan isi walaupun gadis itu nampak bersahaja.


"Aku tahu Irah. Dia uji sebab Dia sayang. Aku tengah cuba untuk redha dengan semua ni. Aku kadang-kadang, bukan, selalu aku buta pada rahmat-Nya. Tak apa, kau punya mesej berisi, panjang pun boleh jugak ubat hati aku. Thanks ye Irah." Amani tersenyum.


"Sebut pasal ubat hati, tadi aku ada baca kat satu blog tadi, nak kongsi dengan sahabat aku yang tersayang ini. Penulis itu kata, kalau dah tahu kita macam jauh daripada Allah S.W.T dan rasa macam tak ada dalam rahmat Dia, janganlah pulak kita pergi dengar lagu, konon-konon nak lepas tekanan. Jangan pulak pergi tengok movie, konon-konon bagi free sikit otak daripada rasa sesak. Tapi cuba isi dengan sesuatu yang boleh bagi kita dekat dengan Allah S.W.T. Contohnya, baca tafsir al-Quran ke, dengar nasyid ke, pergi tengok keindahan alam ke, pergi baik-baik dengan kucing ke kan. Bab baca tafsir tu, aku dah pernah buat dan Alhamdulillah, aku bertemu ubat hati yan paling mujarab. Sebenarnya tak payah aku cakap pun, kau dah sedia tahu kan Amani?"


Syahirah memang gemar membaca blog, boleh melihat kehidupan orang lain katanya. Dia kata kadangkala apabila membaca kisah hidup orang lain, boleh buat kita rasa syukur sungguh-sungguh dengan hidup yang kita ada.


Matanya masih terkebil-kebil, biasan lampu dari ruang tamu membolehkan dia menatap siling biliknya.


Tadi ibu kata, "Amani kata Amani rasa macam jauh dari rahmat Allah S.W.T bila tengok result yang Amani dapat. Tapi sebenarnya bukan macam tu sayang. Allah AS.W.T sedang menyampaikan rahmat-Nya pada Amani, melalui ujian kegagalan ni. Allah S.W.T nak Amani lagi dekat pada Dia dan belajar untuk bersyukur dengan semuanya. Tak semua yang dapat ujian macam ni, rahmat Allah S.W.T itu luas, sayang. Cuba Amani tengok, kat luar sana. Mungkin ada yang lulus dengan cemerlangnya tapi dia sempat pergi celebrate dengan cara-cara maksiat, pergi konsert, kelab malam, bercampur lelaki perempuan. Nak tunjukkan betapa gembiranya dia. Allah S.W.T sedang uji jugak dia dengan kejayaan, ujian dia lagi besar daripada Amani." ibu mengusap lembut kepalanya.


"Allah S.W.T sayang anak ayah ni, sebab tu Allah S.W.T bagi Amani rasa yang Amani macam jauh daripada Dia sedangkan sebenarnya tak. Allah S.W.T nak tarik balik Amani agar selalu lebih ingat pada Dia. Ayah selalu ingatkan anak-anak ayah, jangan lupa sesaat pun pada Allah S.W.T. Jangan tinggal solat, jangan lupa al-Quran, jangan lupa apa Nabi S.A.W pesan." Ayah menambah. Amani tidak berani mengangkat pandangan. Hatinya dijentik rasa kesal kerana tidak tahu bersyukur.


"Orang-orang yang beriman dan bertaqwa itu apabila dia diuji dengan kesenangan, dia bersyukur dan bertambah keimanannya pada Allah S.W.T. Dan apabila dia diuji dengan kegagalan, dia juga pantas bersyukur dan bersabar dengan ujian itu. Sebab dia yakin Allah S.W.T sedang mendidik dia dan Insya-Allah ada pulangan yang lebih baik dari jalan-jalan yang dia tak sangka. Cuba kau tengok tafsir ni, "Barangsiapa bertakwa kepada Allah S.W.T nescaya Dia akan bukakan jalan keluar baginya, dan Dia memberikan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa bertawakal kepada Allah S.W.T nescaya Allah S.W.T akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya hanya Allah S.W.T melaksanakan urusan-Nya. Sungguh Allah S.W.T telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu." Ini ayat dua dan tiga dariSurah at-Talaq. Cantikkan apa yang Allah beri pada kita? Jadi, senyum saja, tak perlu kata apa-apa. Hehe."


Kata-kata daripada Syahirah waktu dia sedih sebab tidak yakin dengan kemampuannya dalam temuduga biasiswa hari itu kembali menerjah di ingatannya.


Betul. Dia selalu lupa untuk bersyukur dengan nikmat yang Allah S.W.T bagi pada dirinya. Dia ada ibu, ayah dan sahabat-sahabat yang selalu di sisi dia.


Subhanallah, Allah S.W.T tidak pernah lupa pada dia tapi dia selalu leka dengan dunia. Allah S.W.T ada berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 152, "Maka ingatlah kepada-Ku, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepada-Ku dan janganlah kamu ingkar kepada-Ku."


Tetapi dirinya sekarang, tidak bersyukur malah semakin menjauh pula daripada Allah S.W.T. Jahatnya dirinya, dia sedih dengan diri sendiri.


Dekatkan diri pada Allah S.W.T. Amani bangun daripada katil. Ya, dia perlu berubah. From good to better. Dia melangkah ke bilik air dan berwudhuk.


"Allahuakbar..."


Amani berteleku di sejadah. Air matanya menitis laju. Kali ini bukan kerana dunia, tapi kerana Allah S.W.T semata-mata. Dia sungguh-sungguh bersyukur di atas nikmat iman dan Islam yang di pegang. Dia ingin memohon sungguh-sungguh pada Allah S.W.T dan berserah semuanya pada Dia Yang Kuasa. Sebab Dia sayang Allah S.W.t. Dan dia tahu Allah S.W.T sayang dia. Amani, senyumlah.


-Artikel iluvislam.com


karya http://rainnmerainbow.blogspot.com/


wassalam, nurimanfillah..:)

Friday, November 4, 2011

.::ReSuLT oH ReSuLT::.

Bismillahirrahmanirrahim..,

Hari ni result exam dah keluar..,,
Alhamdulillah, sujud syukur pada Ilahi kerana keputusanNya yang terbaik. 
Tidak kisahlah gagal ke cemerlang, hanya Dia yang tahu yang terbaik buat kita..
Bila Dia bagi kita cemerlang, Dia nak uji sama ada kita bersyukur atau bangga, 
Bila Dia bagi kita gagal, Dia jugak nak uji sama ada kita redha atau sedih.. 
Kenapa ye..? 
Nombor boleh pengaruhi orang sampai macam tu skali.. dan huruf jugak. 
Tengok result ada banyak A buat orang rasa happy.. tengok banyak G atau E buat orang rasa down sampai nak terjun bangunan.. 
Macam tu jugak tengok markah 100% kita rasa nak senyum memanjang tapi tengok markah 15% kita rasa macam nak tanam kepala dalam tanah. 
Astaghfirullahal'azim..
Manusia, manusia..
Memang manusia jugaklah yang menetapkan piawaian tue..
Ana tak tipu, ana pun tak lari daripada semua perasaan tue.
Tak salah meletakkan piawaian seperti itu bahkan bagus sebab daripada situ kita boleh lihat prestasi kita..
Tapi janganlah mempertikaikan pulak keputusan yang kita dapat...
Atau membangga-banggakan diri sampai heboh satu kampung biar orang tahu kita ni hebat...
Cukuplah dengan mengucap Alhamdulillah..:)
Abah ana pernah cakap kita manusia ni kadang-kadang berada kat atas, kadang-kadang kat bawah..
Macam putaran roda...
Tapi majoriti manusia lebih suka pada berada kat atas.. sebab ape.? nampak gah di mata manusia. 
Sebaliknya jika kita berada di bawah, kita malu dan menyalahi takdir...
Kita takut orang pandang rendah pada kemampuan kita..
sehingga kita lupa pada pandangan Allah..
Siapalah kita untuk merungut dengan nikmat dan musibah yang Dia bagi..
Kita bukan tuan kat dunia ni.. Tapi cuma hamba...
Kita ni bukanlah apa-apa tanpaNya...

Ingatlah yang menulis ujian atasmu adalah yang menulis nikmat untukmu...
Jika kita diuji dengan musibah atau sesuatu kesulitan atau perkara yang bukan kita harapkan, janganlah terlalu memikirkannya dan membiarkan diri terus dirundung kesedihan yang berpanjangan kerana keadaan itu cuma menjauhkan kita dengan Allah. Kita seolah-olah berkecil hati dengan "hadiah" daripadaNya. dan kita seolah-olah menggambarkan kepada semua tentang "kezaliman" yang Allah lakukan pada kita. Nauzubillahi min zalik.
Hanya dengan iman yang membolehkan kita bersikap adil dalam menghadapi kedua- duanya...
Jadi,, bersederhanalah ketika mendapat nikmat, dan bersederhanalah ketika menghadapi musibah...
Allah tidak memberi apa yang kamu inginkan, sebaliknya Allah memberi apa yang kamu perlukan...
Bukankah itu lebih baik..?
Sama-samalah muhasabah diri demi menggapai redha Ilahi..:)


Ketenangan itu milik hati-hati orang yang beriman..
agar bercambah benih hikmah dalam setiap perlakuan...
Orang yang banyak menderita, jiwanya akan perkasa...
Dan apabila ditimpa kesusahan, akan selalu ingat Allah...
Bertuahlah apabila iman diuji kerana jika sabar dan tabah menghadapinya...
Pasti akan ada kemenangan yang menanti...

"...Ya Allah, andai kegagalan kami menjadi fitnah pada agamaMu..,
maka cemerlangkanlah kami dalam setiap perbuatan..,
Andai kejayaan kami membawa kami jauh daripada Islam.., 
maka engkaulah yang berhak menentukannya...,
Kerana kami mengimani apa yang kau takdirkan..,
Tiadalah sia-sia melainkan hikmah yang belum tersingkap nilainya..."








"Ya Allah, ikhlaskanlah hati hambamu ini dalam menjalani hidup seorang hamba..."

Wallahu'alam,,, Nurimanfillah...;)


Tuesday, November 1, 2011

Bismillahirrahmanirrahim..
dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..

Post kali ini ana nak berkongsi tentang rahsia Yahudi yang mungkin ada dikalangan kita, umat Islam yang asih belum mengetahui tentang perkara ini. Post ni perkongsian daripada sahabat blogger ana.. http://jiwakitamerdeka.blogspot.com

Sebenarnya banyak perkara yang Yahudi sembunyikan pada pengetahuan umum. Ini adalah 10 daripadanya:

1) Israel merupakan salah satu pembekal rokok terbesar dunia, namun rakyatnya tidak digalakkan menghisap rokok yang mereka cipta kerana mereka tahu akan bahana dalam kandungannya. Kadar pengguna rokok di sana semakin menurun dari masa ke semasa.

2) Israel mempunyai kepakaran dalam mencipta vaksin dan mahir dalam ilmu perubatan. Namun ilmu itu hanya untuk orang luar kerana mereka tahu bahan kimia yang terdapat dalam ubat akan merosakkan dalam tempoh jangka masa yang panjang. Penduduk israel sendiri menggunakan Habbatus Sauda dalam perubatan harian.

3) Taktik kaum ibu di Israel ketika mengandung ialah si ibu/ isteri akan mendengar si suami membaca, menyanyi atau mereka akan menyelesaikan masalah matematik bersama-sama untuk mendapat bayi yang bijak dan petah kerana pada ketika ini fikiran dan perasaan si isteri adalah bersambungan dengan anak dalam kandungan berbanding kita yang bercakap padanya di perut.

4)  McDonald di Israel dibuka pada tahun 1993 (lewat berbanding negara-negara lain). Mereka telah membuat pengubahsuaian contohnya dari segi minuman. Mereka menggantikan kopi berkafein kepada teh yang mengandungi polyphenols, iaitu unsur kimia yang berfungsi sebagai antioksidan berkekuatan besar untuk membuang sel rosak dan mencegah kanser. Kita disini masih lagi menggunakan kafein yang berbahaya.

5) Di Israel, mereka akan memakan buah-buahan dahulu sebelum memakan makanan utama. Ini kerana hakikatnya dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan akan menyebabkan kita merasa mengantuk, lemah dan sukar untuk memahami pelajaran di sekolah. Sedangkan disini kita dimomokkan dengan memakan buah-buahan sebagai pencuci mulut.

6) Israel terus melakukan berbagai usaha untuk menghancurkan Masjid Al Aqsha dan Qubah Shakhrah sejak 50 tahun yang lalu dengan menggali bawah tanah masjid tersebut agar runtuh dengan sendirinya. Gambar-gambar penggalian sila di internet.

7) Majoriti buku sejarah di dunia mengatakan negara-negara Arab yang menyerang Israel terlebih dahulu pada perang tahun 1967. Padahal faktanya, Israel yang menyerang negara-negara Arab terlebih dahulu kemudian mereka merebut kota Al Quds dan Tebing Barat. Tetapi mereka mengatakan serangannya itu adalah serangan untuk mempertahankan diri dan antisipasi.

8) Di Palestin, penduduk Kristian Palestin dan Palestin Muslim bersatu melawan penjajah Yahudi.

9) Pelajar-pelajar di sekolah dilatih dengan taktik ketenteraan dalam bersukan seperti menembak dan memanah bagi melatih otak memfokus sesuatu perkara dan mempersiapkan diri jika perkhidmatan diperlukan dimasa akan datang.

10) Hosni Mubarak, presiden Mesir merupakan tulang belakang Israel dan Amerika selama 30 tahun.


http://bloglistmalaysia.blogspot.com/2011/10/10-perkara-rahsia-israel-laknat.html

nuislamfiqalbi.. wassalam,,

Tuesday, October 25, 2011

.::MuTiArA KaTa IsLaM::.

Bismillahirrahmanirrahim..

Perkongsian mutiara kata Islam buat semua..=)
Lisan yang di dorong dan dikendalikan oleh kekuatan iman 
akan menghasilkan mutiara-mutiara kata yang elok 
didengar dan memancarkan kebenaran...


Menghairankan sekali, 
orang yang mencuci wajahnya berkali-kali setiap hari, 
tetapi tidak mencuci hatinya walaupun sekali didalam setahun...

Setiap jiwa merindui kebenaran Ilahi,
kerana disebalik kerinduan itu tersimpan kenikmatan yang paling indah,
yang sangat sukar untuk diucapkan dengan kata-kata,
hanya jiwa yang beriman dalam meneguk maghrifatullah yang dapat merasakan betapa sucinya jiwa yang mahmudah...

Jadikanlah masa yang berlalu itu sebagai pengalaman dan pengajaran, 
masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan soleh,
dan masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan sebaliknya teruslah berusaha untuk berubah kepada lebih baik dan sentiasa berdoa, bersabar dan solat...

Biar wajahmu tidak cantik di mata penghuni bumi,
tetapi namamu menjadi perbualan penghuni langit...

Rasulullah s.a.w ada bersabda yang bermaksud:
orang yang cerdas adalah orang yang selalu memikirkan dan mempersiapkan dirinya untuk menghadapi kematian...

Sifat pemarah adalah musuh utama akal. (Saidina Ali Abi Talib)


wasssalam..
nurislamfiqalbi..

.::PeRjaLaNaNKu MeNuJu CaHaYa iTu::.


Aku kini terdampar di hutan kejahilan...
Jalan yang ku lalui makin suram...
Aku keseorangan...
Dimanakah aku...?

Saat aku terduduk meratapi nasib diri...
Aku melihat ada cahaya samar-samar kelihatan...
Aku cuba berlari menuju ke arah cahaya itu...
Namun aku gagal...
Aku rebah tersungkur di pertengahan jalan...

Sakitnya, pedihnya...
Pelbagai halangan memagari diriku...
Tetapi cahaya itu tetap bersinar...
Seolah-olah mengajak aku untuk ke sana...
Membawa aku keluar dari kekusutan ini...

Namun aku tidak berdaya...
Aku tidak ada kekuatan untuk melalui rintangan itu...
Aku cuma hanya mampu memandang...
Aku meneruskan kembali perjalananku...
Biarpun tanpa sebarang petunjuk...
Laluannya mudah untuk ku bergerak...
Aku tidak mengalami sedikit kesukaran pun di jalan ini...
Jalannya rata sekali...
Aku terus berjalan tanpa henti...
Hingga akhirnya aku sedar...
Aku semakin hilang arah tujuan...
Dan aku tersesat jauh...

Cahaya itu tetap di situ...
Setia menungguku...
Aku menjadi buntu pada keputusanku sendiri...
Apakah ini jalan yang terbaik buatku...
Atau sebaliknya...

Tiba-tiba hatiku berbicara...
Ya Allah, bantulah hambaMu ini...
Bimbinglah hambaMu ini menuju jalanMu...
Ternyata aku masih ada Dia...
Yang sentiasa bersamaku...
Sebaik-baik tempat pergantungan...
Yang selama ini aku lupakan...
Ampunilah hambaMu ini, Ya Rabbi...

Tanpaku sedar tangan kananku memegang sesuatu...
Ada kompas bernama Al-Quran..
Yang selama ini aku abaikan...
Tidak pernah sedikit pun aku memanfaatkannya...
Di setiap perjalanan hidupku sebelum ini...
Padahal itulah panduan jalan hidupku yg sebenar...

Dan cahaya itu...
Itulah cahaya Islam...
Yang tidak pernah pudar...
Biar ditelan zaman, dibawa arus kehidupan...
Ia tetap tegar memancarkan cahayanya...
Menanti para pejuangnya...

Wahai cahaya...
Nantikan aku di dalam keteranganmu...
Akan ku lalui jalan-jalan likumu dengan penawar kesabaran...
Hanya untuk mempertahankan sinaranmu...
daripada awan-awan rakus yang ingin menutupimu...
dan akulah salah seorang pejuangmu...


wassalam, nurimanfillah..:)

.::KiSaH SeoRaNg KRiSTiaN MasUK ISLaM::.

                      Alkisah disebutkan bahawa di kota Array terdapat Qadhi yang kaya-raya. Suatu hari kebetulan hari Asyura' datanglah seorang miskin meminta sedekah. Berkatalah si miskin tadi, "Wahai tuan Qadhi, adalah saya seorang miskin yang mempunyai tanggungan keluarga. Demi kehormatan dan kemuliaan hari ini, saya meminta pertolongan daripada tuan, maka berilah saya sedekah sekadarnya berupa sepuluh keping roti, lima potong daging dan duit dua dirham." Qadhi menjawab, "Datanglah selepas waktu zohor!"

                        Selepas sembahyang zohor orang miskin itu pun datang demi memenuhi janjinya. Sayangnya si Qadhi kaya itu tidak menepati janjinya dan menyuruh si miskin datang lagi selepas sembahyang Asar. Apabila dia datang selepas waktu yang dijanjikan untuk kali keduanya itu, ternyata si Qadhi tidak memberikan apa-apa. Maka beredarlah simiskin dari rumah si Qadhi dengan penuh kecewa. Di waktu si miskin jalan mencari-cari, ia melintas di depan seorang kristian sedang duduk-duduk di hadapan rumahnya. Kepada orang Kristian itu si miskin minta sedekah, "Tuan, demi keagungan dan kebesaran hari ini berilah saya sedekah untuk menyara keluarga saya."

                        Si Kristian bertanya, "Hari apakah hari ini?" "Hari ini hari Asyura", kata si miskin, sambil menerangkan keutamaan dan kisah-kisah hari Asyura'. Rupanya orang Kristian itu sangat tertarik mendengar cerita si peminta sedekah dan hatinya berkenan untuk memberi sedekah. Berkata si Kristian, "Katakan apa hajatmu padaku!" Berkata si peminta sedekah, "Saya memerlukan sepuluh keping roti, lima ketul daging dan wang dua dirham sahaja." Dengan segera ia memberi si peminta sedekah semua keperluan yang dimintanya. Si peminta sedekah pun balik dengan gembira kepada keluarganya. Adapun Qadhi yang kedekut telah bermimpi di dalam tidurnya.

                        "Angkat kepalamu!" kata suara dalam mimpinya. Sebaik sahaja ia mengangkat kepala, tiba-tiba tersergam di hadapan matanya dua buah bangunan yang cantik. Sebuah bangunan diperbuat dari batu-bata bersalut emas dan sebuah lagi diperbuat daripada yaqut yang berkilau-kilauan warnanya. Ia bertanya, "Ya Tuhan, untuk siapa bangunan yang sangat cantik ini?" Terdengar jawapan, "Semua bangunan ini adalah untuk kamu andaikan sahaja kamu mahu memenuhi hajat si peminta sedekah itu. Kini bangunan itu dimiliki oleh seorang Kristian."


                        Apabila Qadhi bangun dari tidurnya,iapun pergi kepada Kristian yang dimaksudkan dalam mimpinya. Qadhi bertanya kepada si Kristian, "Amal apakah gerangan yang kau buat semalam hingga kau dapat pahala dua buah bangunan yang sangat cantik?" Orang Kristian itu pun menceritakan tentang amal yang diperbuatnya bahawa ia telah bersedekah kepada fakir miskin yang memerlukannya pada hari Asyura' itu.Kata Qadhi, "Juallah amal itu kepadaku dengan harga seratus ribu dirham." Kata si Kristian, "Ketahuilah wahai Qadhi, sesungguhnya amal baik yang diterima oleh Allah tidak dapat diperjual-belikan sekalipun dengan harga bumi serta seisinya." Kata Qadhi, "Mengapa anda begitu kedekut, sedangkan anda bukan seorang Islam?"Ketika itu juga orang Kristian itu membuang tanda salibnya dan mengucapkan dua kalimah syahadat serta mengakui kebenaran agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.

Beramallah kerana Allah seikhlas hati. 
Tidak ada sedikit kerugian pun yang kamu perolehi.:)

wassalam, nurimanfillah..

Monday, October 24, 2011

.::SaTu Di HaTi::.


Pernah dahulu...
Aku dalam kegelapan...
Mencari secebis cahaya...
Dan kini dengan petunjukNya...
Ku menemukanmu dalam perjuangan...

Kau hadir di saat ku memerlukan...
Kau tiba di saat aku kecundang...
Kau menyeka air mata ku di pipi ini...
Kau sentiasa ada di hati ini...

Oh teman..,
Bukan mudah untukku membalas segalanya...
Kerna engkau seorang teman yang setia...
Di manakah kan ku cari pengganti...
Hanya engkau satu di hati...

Takdir Ilahi menemukan kita...
Mengajar erti perjuangan yang sukar...
Kau tak pernah lelah memberi sokongan...

Oh teman..,
Aku menyayangimu...


Created by Nurul Aqilah Hashim (my world and hereafter friend)
Wassalam, nurimanfillah..;)



Saturday, October 22, 2011

.::TuNaiKaN 10 HaK::.

Bismillahirahmanirrahim..,
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Moga Allah sentiasa memayungi kita dengan rahmatNya yang melimpah ruah. Ameen.:)

Kat sini, ana nak berkongsi sedikit bab wasiat Imam kesayangan kita, Imam Asy-Syafie tentang 10 hak yang kita kene tunaikan..!!

Imam Syafie memberi wasiat,
"Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dengan selamat, hendaklah dia mengamalkan sepuluh perkara berikut:"

1. Hak Diri -mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan bercakap dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

2. Hak Malaikat Maut -mengqadakan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan daripada orang yang dizalimi, membuat persediaan untuk mati dan rasa cinta kepada Allah.

3. Hak Kubur -membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang air kecil merata-rata, memperbanyakkan solat tahajud dan membantu orang yang dizalimi.

4. Hak Munkar dan Nakir -tidak berdusta, meninggalkan maksiat dan nasihat-menasihati.

5. Hak Mizan -menahan marah, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menanggung kesulitan.

6. Hak Sirat -membuang tabiat suka mengumpat, warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.

7. Hak Malik -banyak menangis kerana takutkan azab Allah, berbuat baik kepada kedua ibubapa, bersedekah semasa terang serta sembunyi dan memperelokkan akhlak.

8. Hak Ridhwan -reda kepada Qada Allah, bersabar menerima bala, bersyukur dengan nikmat Allah dan bertaubat daripada maksiat.

9. Hak Rasulullah S.A.W -berselawat ke atasnya, berpegang dengan syari'atnya, bergantung dengan sunnah, menyayangi para sahabat dan bersaing mencari kelebihan daripada Allah.

10. Hak Allah S.W.T -mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia daripada kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci maksiat.

Wallahu'alam.. Sama-samalah kita muhasabah diri dan mengambil inisiatif untuk melakukan perubahan ke arah yang lebih baik.
Jangan berlengah..!!
Allah lihat pada USAHA, bukan HASILNYA.

Wassalam, nurimanfillah..:)

Thursday, October 20, 2011

.::ONe MoRe EdiToR::.

Bismillahirahmanirrahim,

Segala pujian ana panjatkan pada Yang Maha Mendengar setiap isi hati hambaNya..
Yang Maha Melihat setiap perbuatan hambaNya..
dan Yang Maha Berkuasa atas segala-galanya...
Dialah Allah, Tuhan satu-satunya.. 
dan tidak ada suatu pun yang tersembunyi dari pengetahuanNya...

Juga Selawat & Salam buat junjungan besar, Rasulullah S.A.W.
Kekasih Allah, Pemimpin Terulung Umat Islam..

*****

Alhamdulillah... atas keizinanNya,
ana diberi kesempatan untuk menulis melalui blog sahabat tersayang ana.
dan kini menjadi blog perkongsian kami..
syukran sahabat..
moga blog ini menjadi medium buat kami untuk menggapai redha Ilahi.:)

salam ukhuwah fillah buat antum semua..!!

"Bajailah dan siramilah ukhuwah yang kita bina dengan siraman kasih sayang...
Serahkan dirimu sepenuh hati padaNya...
Maka Allah akan memberi...
Kekuatan sebagai ganti kelemahan...
Keamanan sebagai ganti ketakutan...
Dan kecukupan sebagai ganti kemiskinan.."
~kalam Dr. Yusof Al-Qardawi~

Subhanallah..!! Allah sebaik-baik tempat pergantungan..^^
wassalam, nurimanfillah.:)


*****

.::aL-QaRiNaiN::.

Bismillahirrahmanirrahim...
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..
Alhamdulillah.. wa syukur lillah..

Atas pinjaman nyawa buat jasad kami, atas pemberian akal untuk memimpin kehidupan kami, atas kurnian hidayah untuk meneguhkan iman yang berpaksi di hati kami, dan atas keizinan untuk bernafas dan berjuang menegakkan syariatMU di atas muka bumi ini.. 

Selawat dan salam buat junjungan besar, Nabi Muhammad s.a.w pemimpin ulung sekalian alam..

Atas pengorbanan dan perjuangan baginda serta para sahabat, Islam itu sampai kepada kita pada hari ini..

Sekali lagi rasa syukur ana panjatkan buat Allah s.w.t kerana memberi kesempatan pada diri ini untuk terus 'berblogging' dan insya'Allah atas tujuan dan niat yang betul.. Amiin..

Ok.. post ana kali ni lain sikit.. tak specific tentang dakwah tapi lebih kepada pengumuman dan pemberitahuan buat semua sahabiah yang tak putus-putus berkunjung ke blog ana ni.. syukran jazilan buat antum semua.. =)

Mulai saat dan detik ini, blog ini yang dahulunya dikelola oleh ana akan menjadi milik kepada dua insan, iaitu AL-QARINAIN.. 'dua sahabat yang terikat' akan mengambil alih segala urusan yang berkaitan dengan blog ni, senang kata ada dua editor, dan dua pemilik sah kepada blog kesayangan ana ni.. =)


Insya'ALLAH ana sendiri dan sahabat tersayang ana, Nurul Wahida bt Mohammad Asmady akan berusaha keras untuk update blog kami ni dengan bahan-bahan bacaan ilmiah dan apa sahaja bentuk tazkirah yang boleh dikongsi bersama buat sahabiah semua..

Sebarang teguran, penambah baikkan, dan apa jua bentuk perkongsian amatlah dialu-alukan kerana semua usaha itu akan menyempurnakan lagi mesej dakwah yang ingin disampaikan kepada semua pembaca..

Ana mendoakan agar usaha kami ini diredhai Allah s.w.t biarpun ianya kecil dan tidak seberapa jika ingin dibandingkan dengan jihad dan perjuangan muslim serta mukmin yang lain.. =) semoga Redha ALLAH bersama kita semua.. amiin =)

wassalam,, nurislamfiqalbi..

Saturday, August 27, 2011

.::PeMeRGiAnNya Di TanGiSi OleH HaTi-HaTi y MeRiNdUi::.

Bismillahirrahmanirahim,,
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..

Assalamualaikum sahabat2 semua.. =)

Aasif sebab lama sangat menghilang dan menyepi.. dua bulan ana senyap dari dunia maya ni..

Sedar tak sedar, kita dah masuk malam ke 28 ramadhan 1432h.



Ramadhan kareem bakal meninggalkan kita. =( Sekejap saja rasanya hati ini dapat merasakan kemanisan Ramadhan ni..

Entah kenapa, hati kian sebak mengenangkan amalan-amalan yang tak seberapa ana laksanakan di bulan yang penuh rahmat, keampunan dan pembebasan daripada api neraka ini..

Kesungguhan dalam menggapai mardhatillah tidak berjaya ana laksanakan dengan sempurna.. =(  Tidak sehebat sembah si dia Muhammad buat Sang Pencipta yang Khaliq.. Allahuakhbar.. Kekecewaan meruntum di benak hati atas kelemahan diri dalam mencari dan menggapai CINTANYA yang satu dan istimewa..



Ya Allah,

sembah dan sujudku sebagai hamba hanya buatMu,

bibir ku merintih seiring mutiara jernih berjurai membasahi pipi,

doa qudus ku panjatkan tanda kesyukuran padaMu,

atas kesempatan dan peluang keemasan yang Kau berikan ini,

tiada lain yang ku harapkan melainkan redhaMu,

Kau hadirkan segenap keinsafan didalam hati ini untuk kembali padaMu,

Kau kurniakan hidayah agungmu tanda kasih yang satu,

yang teristimewa buat hambaMU yang ingin KAU pelihara kehidupannya..

Y a Rabbul Izzah,

ku utarakan kan juga hajat hati ini padaMu,

kerna tiada lagi kesanggupan untuk menanggung sebak di hati,

dengan rasa hina aku memohon padaMu Ya Allah,

Kau pertemukan lah aku dengan Ramadhan milikMu lagi,

agar aku mampu sujud dalam kesempurnaan yang satu,

aku amat merindui bulan tarbiyah itu,

dan aku pohon kau pertemukan aku dengannya..

Amin Ya Rabb..


wassalam,,
nurislamfiqalbi,,

Thursday, May 26, 2011

.:: PaDaMu AkU mEmOhOn Ya AllAh::.

Bismillahirrahmanirrahim..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..

Kesibukan menyiapkan diri untuk kembali ke medan perjuangan membuatkan diri sedikit kepenatan.. Tanggungjawab yang bakal digalas untuk semester akan datang ini cukup membuatkan hati bergundah gulana. "Mampukah aku melaksanakan amanah ini sebaiknya?" soal hati yang dirundum resah.. =(





Ya Rabbul Izzah

Hambamu ini bukan siapa-siapa

Hanya insan lemah yang sering bergundah

Sering saja rebah saat diduga

Hala kelangit tangan ku menadah

Hati merintih pohon ampunan milik Allah



Tatkala pintu hati diketuk dengan ujian

Bibir tidak henti melirih bantuanNya

Mutiara jernih itu tidak tertanggung lagi

Ku biarkan jua ia jatuh ke bumi

Deras ia mengalir membasahi hamparan kusam itu

Hamparan suci antara aku dan DIA




Apakah aku insan yang cocok untuk melakukan semua ini?

Ya Allah, Aku memohon pertolonganMu.. 



wassalam,,
nurislamfiqalbi,,

Monday, May 9, 2011

.::BeRunTuNgLaH Mu'miN YaNg mEmPuNyAi TeMaN SeJaTi::.

Bismillahirrahmanirrahim..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..



Alhamdulillah wa syukur lillah... Lama betul saya tak update blog ni.. =) Sejak kuliah dah start bulan Jan dulu, memang tak sempat nak update. Mashallah.. banyak tugasan dan tanggungjawab yang perlu saya laksanakan..
sama seperti sahabiah sekalian, begitu jugalah kehidupan saya sebagai pelajar.. mungkin pengurusan masa saya masih belum cukup mantop untuk meletakkan aktiviti ber'blogging' ni dalam jadual seharian sebagai seorang pelajar.. Bila dah balik rumah, dan ada kelapangan, barulah diri ni berkesempatan untuk 'update' blog tercinta ni.. Harap-harapnya ada lagilah sahabat yang sudi nak berkongsi ilmu dengan saya yang serba kekurangan ni.. =)


Alhamdulillah cuti semester kali ni, saya berkesempatan untuk membelek dan ala-ala kaji sikit kitab "Bimbingan Mu'minin"  karangan Imam Al-Ghazali.



Insya'Allah ada satu sub topik dalam kitab ni yang saya nak kongsi dengan sahabat-sahabat sekalian.. " Pesan Alqamah Pada Anaknya untuk Mencari Sahabat".

Alqamah berpesan kepada puteranya, katanya : Wahai anakku! Kiranya engkau merasakan perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut :



  • Jika engkau membuat bakti kepadanya, dia akan melindungimu.
  • Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas baik persahabatanmu itu.
  • Jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya berupa wang atau sebagainya, dia akan membantumu.
  • Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerima dengan baik.
  • Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripadamu, dia akan menghargai dan menyebut kebaikanmu.
  • Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripadamu,dia akan menutupnya.
  • Jika engkau meminta sesuatu bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya.
  • Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahanmu.
  • Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, ia akan meringankan kesusahanmu (membuat sesuatu untuk menghilangkan kesusahan itu).
  • Jika engkau berkata padanya, niscaya dia akan membenarkanmu.
  • Jika engkau merancangkan sesuatu, niscaya dia akan membantumu.
  • Jika kamu berdua berselisihan faham, niscaya dia akan lebih mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.

Nah. Mashallah..Hebat kan ciri-ciri yang Alqamah pesan kepada puteranya untuk mencari sahabat yang sejati. Untuk mendapatkan seorang sahabat yang mampu membimbing kita kearah kebaikan, kita sendiri perlulah terlebih dahulu memelihara akhlak dan sahsiah kita. Cara kita berkomunikasi, pendekatan yang kita bawa, cara kita jalinkan ukhwah dengan saudara yang baru dikenali, mashallah itu semua menjadi kayu ukur untuk kita kekalkan hubungan yang baik dengan sahabat kita.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:



 " Kebanyakan sebab yang memasukkan manusia ke dalam syurga, ialah taqwa kepada Allah dan kebaikan budi pekerti."

Sabdanya lagi :


" Sesungguhnya orang yang paling hampir kedudukannya kepadaKu, ialah orang yang paling terbaik pekertinya. Mereka yang bersikap merendah diri dan senang bermesra dan dimesrai."


Baginda bersabda lagi yang membawa maksud : 

" Seorang mu'min ialah orang yang senang bermesra dan dimesrai, dan tiada gunanya pada orang yang tidak tahu bermesra dan tidak suka dimesrai."


 Pernah dahulu seorang teman mengajukan satu soalan pada saya. "Pentingkah seorang sahabat sejati?" Jawapan saya,YA, OF COURSE! Mashallah, seorang sahabat itu cukup penting dalam hidup kita dan seorang sahabat yang sejati pasti takkan membiarkan kita jatuh ke lembah kehinaan. Jelas seorang sahabat itu mampu mengubah cara kita berfikir, tindakan yang bakal kita ambil bahkan hanya dengan satu ungkapan nasihat darinya mampu memberi impakyang hebat dalam hidup kita.

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda :

" Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah kebaikan baginya, dikurniakannya seorang teman yang soleh. Apabila terlupa diingatkan dan apabila teringat ditolong oleh teman itu."

Allah s.w.t mengurniakan seorang sahabat yang soleh buat hamba-hambaNya tanda kasihNya dan DIA masih memelihara kita biarpun terkadang kita lalai dan leka dalam mengingatiNya. Subhanallah, Maha Suci Allah.. Inilah dia salah satu bukti kasihNya dengan mengurniakan kita seorang sahabat yang mengingatkan kita disaat terleka, menegur kita disaat keterlaluan, menyeka airmata kita disaat kita dirundung kesedihan dan kekecewaan, bahkan dia sanggup mengorbankan harta, masa, kudrat dan nyawanya dan berbesar hati  menghulurkan bantuan semampunya bersama-sama kita demi membela agama suci Allah yakni Islam. 

Sabda baginda:

" Tiadalah dua orang saling cinta-mencintai kerana Allah itu, melainkan yang lebih dicintai oleh Allah itu ialah orang yang lebih banyak cintanya kepada sahabatnya."

So, pesanan buat diri ini dan readers semua, sayangilah sahabat-sahabat kita sepertimana kita mengasihi diri kita sendiri k. Moga redha Allah bersama kita semua ye..AMIN..



wassalam..
nurislamfiqalbi..

Sunday, May 8, 2011

.::PeRkEnAlAn KiTa SeSuAtU YaNg InDaH::.


INDAHNYA UKHWAH KITA

Mengenalimu sesuatu yang indah,

ditemukan atas tujuan yang sama,

hati kita telah Allah satukan,

seiring menuju jalan lurusNYA..


Kau sahabat dunia akhirat,

Nasihat dan teguranmu menghiasi jiwa,

Gurauan dan prihatinmu menyuburkan kasih,

terbinalah ikatan ukhwah antara kita..


Sahabatku,

Kita hargai kemanisan dengan ksyukuran,

kita hadapi kepahitan dengan kesabaran,

pada Allah kita berharap,

pada Allah kita berserah,

moga rahmatNYA sentiasa memayungi kita..


written my my lovable jannahmate to be,
(Nurul Wahida bt Mohammad Asmady) =)

wassalam,
nurislamfiqalbi..

Saturday, April 30, 2011

..::KeHaDiRaNmU::..



-KEHADIRANMU-

Hati ini terpanggil untuk berbicara,

Tentang kita bersahabat keranaNYA,

Dengan niat hanya mengharap Mardhatillah..

Oh sahabat,

Ingin ku mengikat hati kita,

agar ia sentiasa kukuh dan tegar,

biar dilanda badai ataupun ombak,

ia tetap mekar tetap berbunga..

Duhai teman,

Tangisanmu tangisanku jua,

Kegembiraanmu bagaikan satu cahaya,

Kan ku pahat dalam lukisan hati,

Hati kita...

Jadikanlah cinta kita cinta keranaNYA,

Moga ukhwah kita akan sampai ke syurga,

Subhanallah,

Aku bersyukur atas kehadiranmu..


written by my lovable Jannahmate Insya'Allah,
Nurul Wahida bt Mohamad Asmady =)

Wassalam,,

Tuesday, February 1, 2011

.::Revolusi Mesir : Saat sekutu Israel dijatuhkan Allah::.

Oleh : TG Nik Abdul Aziz Nik Mat



Mesir dikenali bukan kerana piramidnya. Ini kerana binaan yang menakjubkan bukan sahaja wujud di Mesir, tetapi juga di Indonesia dengan Candi Borobudur, di China dengan Tembok Besar, Patung Zues di Olimpia, Greek dan banyak lagi binaan-binaan lain di seluruh dunia. Bukanlah kemuliaan dan kehebatan Mesir di kehebatan binaan piramidnya yang lebih merupakan lambing kezaliman penguasa terdahulu terhadap rakyatnya di zaman tersebut.


Sesungguhnya kehebatan Mesir ialah kerana Universiti al-Azhar yang diasaskan pada tahun 970M. Itulah hebatnya Mesir. Bumi anbiya’ yang dipilih Allah SWT untuk menjadi tuan rumah kepada universiti tertua di dunia ini telah melahirkan generasi ulama terbilang yang bertebaran menyebarkan ilmu ke serata dunia. Atas kemuliaan ini, pemimpin Mesir sewajarnya terdiri daripada mereka yang mempunyai komitmen dengan Islam.

Sayangnya, Mesir hari ini ditadbir oleh rejim diktator yang sedikitpun tidak mencerminkan kemuliaan Universiti al-Azhar. Lihatlah bagaimana Syed Qutb telah dibunuh dengan kejam hanya kerana menulis kitab Maalim fit Tariq dan tafsir Fil Zilal al-Quran. Sekalipun dibunuh atas tuduhan memberontak, beliau tetap dipuji oleh ulama-ulama terkemudian seperti Syeikh Mutawalli Sya’rawi dan Dr. Zaghloul Najjar. Kedua-dua ulama ini setiap kali menyebut nama Syed Qutb pasti akan diikuti dengan rahimahullah rahmatan wasiatan (semoga Allah merahmatinya dengan rahmat yang luas).

Kezaliman rejim Hosni Mubarak di Mesir terbukti dengan kemenangan besarnya yang dicemari dengan penyelewengan besar-besaran setiap kali diadakan pilihanraya. Kemenangannya yang mencapai 99% merupakan hasil demokrasi tempang dan cacat. Di dalam masa yang sama, rejim inilah yang menangkap ribuan pimpinan Ikhwanul Muslimin bagi menghalang mereka bertanding di dalam pilihanraya. Jika benar Hosni Mubarak menang besar di dalam pilihanraya dengan sokongan rakyat, dari mana datangnya penunjuk perasaan yang berjumlah ratusan ribu pada hari ini?

Rejim inilah juga yang menghulurkan tangan persahabatan dengan Israel pada saat Israel dikutuk di seluruh dunia kerana menzalimi rakyat Palestin. Mereka menidakkan fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa al-Azhar pada 18 Jamadil Awwal 1375H bersamaan 2 Januari 1956M yang mengharamkan sebarang bentuk kerjasama dengan negara haram Israel. Di antara mereka yang bersidang pada hari itu ialah Syaikh Isa Manun, Dekan Fakulti Syariah dari Mazhab Syafi'i, Syaikh Mahmoud Shaltout, dari Mazhab Hanafi, Sheikh Mohamed Thaneikhi, Pengarah Badan Dakwah dan Bimbingan Keagamaan, dari mazhab Maliki, Syaikh Muhammad Abdul Lathif As-Subki, Pengarah Penyelidikan Universiti Al-Azhar dari mazhab Hanbali dan Syaikh Zakaria Al-Birri, Bahagian Jawatankuasa Fatwa.

Sesungguhnya tangan Hosni Mubarak ialah tangan berlumuran dengan darah rakyat Palestin. Kekuasaannya tegak di atas susunan tulang tulang para ulama yang dikorbankan demi untuk memenuhi tuntutan hawa nafsunya. Hari ini, tindakan paling tidak demokratik telah dilaksanakan dengan menutup semua akses internet dan talian telefon semata-mata untuk membendung kebangkitan rakyat.

Dalam hal ini, saya menyetujui pandangan Syeikh Dr Yusuf al-Qaradawi supaya Hosni Mubarak meletakkan jawatan dan akur dengan kehendak rakyat Mesir demi kebaikan rakyat Mesir dan umat Islam keseluruhannya. Semoga Allah SWT akan menaikkan penguasa yang benar-benar berkhidmat untuk rakyat dan Islam khususnya membela nasih umat Islam di tanah yang bersempadan dengan Mesir iaitu Palestin. Padanlah kalau pihak yang kecut perut sekarang ini dengan perkembangan yang berlaku ialah Israel.


Sekian, wasalam.

Tuan Guru Datuk Bentara Setia Nik Abdul Aziz Nik Mat,
Menteri Besar Kelantan merangkap al-Mursyidul Am PAS.
Bertarikh : 27 Safar 1432H bersamaan 1 Februari 2011M

Friday, January 28, 2011

.::ThE NeXt cHaPtEr::.

Bismillahirrahmanirrahim,,
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani,,

Alhamdulillah wa syukur lillah,,
Pada saat dan ketika ini, saya masih lagi mampu bernafas dan masih mempunyai kudrat untuk melaksanakan tugas dan amanah sebagai seorang hamba buat Sang Khaliq yang agung...

Asif jiddan buat sahabiah, followers and readers semua.. Dah hampir sebulan saya menyepi dari dunia blogging ni atas asbab2 tertentu.. asif ye!! =)

Hari ni, saya nak share lagi tentang dunia buku saya,, huhu,, =)



Amin3x,, dengan izinNYA saya dapat beli lagi 2 buah buku ilmiah and insya'Allah saya akn kongsi pembacaan saya dengan kalian semua,,


" BUMI CINTA" - Habiburrahman El- Shirazi
"AKU SANGGUP DUHAI MUHAMMAD" - Muhd Nasruddin Dasuki

Insya'Allah bila selesai je saya baca dua buku ni,saya akan share dengan sahabiah semua ibrah disebalik penyampaian dua orang penulis tersohor ni,, =)

And buat sahabiah semua, kalau ada buku2 ilmiah yang nak dikongsi bersama, jemput2 la hebahkan ye,, Hope segala yang bermanfaat dapat kita kongsi bersama k,, 

Insya'Allah cuti mid sem ni akan dimanfaatkan sebaiknya.. =)

wassalam,,
nurislamfiqalbi,,

Saturday, January 1, 2011

.::PeNgeMiS KaSiH ILLaHi::.

Bismillahirrahmanirrahim..
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..



Mengemis Kasih

Tuhan dulu pernah aku menagih simpati

Kepada manusia yang alpa jua buta

Lalu terhiritlah aku di lorong gelisah

Luka hati yang berdarah kini jadi kian parah

Semalam sudah sampai ke penghujungnya

Kisah seribu duka ku harap sudah berlalu

Tak ingin lagi ku ulangi kembali

Gerak dosa menghiris hati

Tuhan dosaku menggunung tinggi

Namun rahmatMu melangit luas

Harga selautan syukurku

Hanyalah setitis nikmatMu di bumi

Tuhan walau taubat sering ku mungkir

Namun pengampunanMu tak pernah bertepi

Bila selangkah ku rapat padaMu

Seribu langkah Kau rapat pada ku


wassalam,,
nurislamfiqalbi..


.::MaNisNya SiLLaH KeRaNa AllaH::. =)

Bismillahirrahmanirrahim,,
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..

Manisnya ukhwah kerana Allah..=)
Kita ditegur kerana ALLAH,
Kita disayangi kerana ALLAH,
Kita dimarahi kerana ALLAH,
 Kita bersama untuk berjuang kerana ALLAH..
Semuanya kerana ALLAH..



Airmata ini gugur lagi kerana terkenangkan dosa2.. =(
Terampunkah dosa itu??
Saya sendiri tidak pasti..
Terimakah DIA akan taubat itu??
Saya sendiri tidak pasti..
Namun cahayaNYA itu kian jelas menyinari jalan2 jihad ini..
Saban hari diri ini dicurahkan peringatan daripada insan2 yang berkehendakkan redha Illahi..

Manisnya ukhwah kerana Allah..
Yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing..
Rasulullah pernah bersabda, " Tidaklah dikatakan kamu beriman sehinggalah kamu mengasihi aku dan para saudaramu melebihi kamu menyayangi dirimu sendiri"..

Kadang2 saya sendiri rasa berat sangat untuk laksanakan amanah ni..

Perintah Allah sering dilalaikan, pinta Rasulullah sering dilupakan..
Hati ibu bapa sering terluka, perasaan para sahabat sering tercalar..
Hina sangat rasa diri ni..

Hablum minAllah, wa hablum minAnnas..

Untuk memperkukuhkan hubungan dengan Allah,diri ini perlu sentiasa pelihara hubungannya dengan sekalian manusia dan makhluk ciptaanNYA..

Biarpun kita pernah dilukakan seseorang, namun janganlah pernah ada benci kerana sifat memaafkan adalah semulia sifat.. Baik kesalahan yang dia lakukan itu besar ataupun tidak, maafkanlah insan itu dengan rela dan seikhlas hati.. Ambillah sebaik-baik ibrah yang Allah ingin tunjukkan kepada kita.. Dia menyayangi kita ada asbabnya dan dia membenci kita ada juga asbabnya tersendiri.. Yang membezakan hanyalah samada ianya kerana kebaikan ataupun kejahatan.. Masakan Allah sengaja menguji kita sebegitu rupa walhal disebaliknya terselit sebesar-besar hikmah untuk kehidupan kita.. 


Dan diingatkan juga buat diri ini, jagalah ukhwah mu dengan sesiapa sahaja demi menjaga hubunganmu dengan Allah s.w.t.. Diri kita sendiri perlu dibaiki terlebih dahulu sebelum menasihatkan atau memperbetulkan orang lain.. Kekurangan seseorang itu boleh jadi penyempurna hidup kita dan mungkin juga kesempurnaan seseorang itu boleh jadi pendorong buat diri kita.. Demi memelihara kepentingan agama, biarlah kita ber"husnun zhon" terhadap seseorang itu k.. Baik buruk niat seseorang itu, hanya Allah yang tahu.. Selalulah kita pinta padaNYA agar ditunjukkan kita jalan yang benar dan biarlah jalan yang kita pilih itu mampu disuburkan dengan cahaya keimanan yang terang lagi nyata..=)

Biar dengan siapa sahaja kita bersahabat, bergaul mahupun bertukar pandangan, biarlah ikatan itu ikhlas dan benar-benar berlandaskan syariat Islam.. Mungkin dahulu pergaulan kita pernah tersasar jauh daripada landasan yang diteteapkan syariat, namun masih belum terlambat untuk kita lakukan anjakan dan perubahan.. Pesan buat diriku, berubahlah ke arah kebaikan demi memperoleh kehidupan yang bahagia selepas kematian..
Untuk para sahabiah semua, tonton dan hayatilah video ni,, Ianya tentang kepentingan kita dalam menjaga hubungan dengan manusia.. Semoga segala yang bermanfaat dapat dikongsi bersama.. =)




wassalam,,
nurislamfiqalbi,, =)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...