Followers

Tuesday, October 25, 2011

.::PeRjaLaNaNKu MeNuJu CaHaYa iTu::.


Aku kini terdampar di hutan kejahilan...
Jalan yang ku lalui makin suram...
Aku keseorangan...
Dimanakah aku...?

Saat aku terduduk meratapi nasib diri...
Aku melihat ada cahaya samar-samar kelihatan...
Aku cuba berlari menuju ke arah cahaya itu...
Namun aku gagal...
Aku rebah tersungkur di pertengahan jalan...

Sakitnya, pedihnya...
Pelbagai halangan memagari diriku...
Tetapi cahaya itu tetap bersinar...
Seolah-olah mengajak aku untuk ke sana...
Membawa aku keluar dari kekusutan ini...

Namun aku tidak berdaya...
Aku tidak ada kekuatan untuk melalui rintangan itu...
Aku cuma hanya mampu memandang...
Aku meneruskan kembali perjalananku...
Biarpun tanpa sebarang petunjuk...
Laluannya mudah untuk ku bergerak...
Aku tidak mengalami sedikit kesukaran pun di jalan ini...
Jalannya rata sekali...
Aku terus berjalan tanpa henti...
Hingga akhirnya aku sedar...
Aku semakin hilang arah tujuan...
Dan aku tersesat jauh...

Cahaya itu tetap di situ...
Setia menungguku...
Aku menjadi buntu pada keputusanku sendiri...
Apakah ini jalan yang terbaik buatku...
Atau sebaliknya...

Tiba-tiba hatiku berbicara...
Ya Allah, bantulah hambaMu ini...
Bimbinglah hambaMu ini menuju jalanMu...
Ternyata aku masih ada Dia...
Yang sentiasa bersamaku...
Sebaik-baik tempat pergantungan...
Yang selama ini aku lupakan...
Ampunilah hambaMu ini, Ya Rabbi...

Tanpaku sedar tangan kananku memegang sesuatu...
Ada kompas bernama Al-Quran..
Yang selama ini aku abaikan...
Tidak pernah sedikit pun aku memanfaatkannya...
Di setiap perjalanan hidupku sebelum ini...
Padahal itulah panduan jalan hidupku yg sebenar...

Dan cahaya itu...
Itulah cahaya Islam...
Yang tidak pernah pudar...
Biar ditelan zaman, dibawa arus kehidupan...
Ia tetap tegar memancarkan cahayanya...
Menanti para pejuangnya...

Wahai cahaya...
Nantikan aku di dalam keteranganmu...
Akan ku lalui jalan-jalan likumu dengan penawar kesabaran...
Hanya untuk mempertahankan sinaranmu...
daripada awan-awan rakus yang ingin menutupimu...
dan akulah salah seorang pejuangmu...


wassalam, nurimanfillah..:)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...