Followers

Wednesday, December 15, 2010

.::MuHaSaBaH BuAt DiRiKu::.

Bismillahirrahmanirrahim..
dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..

Alhamdulillah wa syukur lillah,,
Sepasang mata masih mampu celik dan melihat kekuasaanNYA,,
Sepasang telinga masih mampu untuk mendengar seruanNYA,,
Sepasang tangan masih mampu untuk melaksanakan tugas sebagai dai'e membela agamaNYA,,
Segumpal darah bernama hati masih mampu bertaut pada cintaNYA,,
Masakan hamba mampu meraih kesemua nikmat ini tanpa izinMU,,
sungguh hamba mensyukuri segala sesuatu yang kau berikan dalam hidup ini..






Alhamdulillah,, saya baru saja sudah 'ber'blogwalking' sebentar tadi..=) Dari satu blog ke satu blog para sahabat dan kenalan saya jelajah,, =) nak timba ilmu yang masih kosong di dada ni,,

Dan syukur sangat macam2 yang saya belajar dengan aktiviti ni tadi,,
Salah satu ilmu yang saya dapar malam ni adalah tentang solat sunat istikharah di blog ukhti insyirah:: http://niqobgirl.blogspot.com.. syukran ya ukhti..

Perkongsian yang disampaikannya amatlah bermanfaat dan berguna untuk kita semua,, =)

Kemudian saya jelajah lagi ke blog2 yang lain..
Jelajah punya jelajah........
Saya tersinggah di blog junior saya.. Mulanya saya tak percaya itu dia, tapi....( Allah lebih mengetahui akan segala sesuatu)

Bukan niat dihati untuk menghina, jauh sekali mencela dirimu ya ukhti..
Namun rasa kasih di hati ini terpanggil untuk memuhasabahkan diri ini dan juga dirimu..


Tak tertanggung rasa sebak di hati, mutiara yang bertakung ini tidak lagi mampu untuk ditahan.. Lalu dibiarkan saja ia mengalir dengan rasa hati yang sarat dengan keinsafan..

Sebagai seorang hamba Allah yang digelarkan "INSAN", kita sering saja lupa akan suruhan dan laranganNya.. Saban hari kita didedahkan dengan ideologi2 barat yang mampu merosakkan akidah kita.. Tidak dinafikan sesetengah manusia itu memerlukan hiburan dan bersosial untuk "memeriahkan" lagi jalan hidup mereka.. Namun wahai sahabiah yang tersayang, jangan biarkan nafsu menjadi RAJA!! Pelbagai cara hidup yang dianjurkan oleh agama Islam untuk membuatkan hidup seseorang itu lebih meriah malah lebih terang sinarnya..

Benarlah andai seseorang itu berkata terdapat pelbagai dugaan dan halangan yangg dilalui andai benar-benar mahu mengamalkan cara hidup sebagai MUKMIN SEJATI.. Namun sedarkah kita masakan terlalu mudah untuk Allah menyerahkan Jannahnya kepada kita tanpa sebarang ujian dan cabaran disandarkan pada diri kita??

Makin kita mendekatiNYA, makin iman kita diuji.. Makin kita banyak berdoa, makin banyak ujian yang menimpa.. Pernahkah kita berfikir sejenak mengapa hal ini berlaku sedemikian rupa?

Ia adalah kerana segala yang kita pinta, belum tentu DIA akan memberikannya dengan kadar yang segera.. Tetapi ia akan diperoleh apabila kita berjaya mengharungi ujian yang diberiNYA.. Kerana Allah tidak memberi apa yang kita mahu, sebaliknya DIA akan memberi apa yang kita perlu...

Mahukah kita melihat Islam itu lenyap dimamah dan ditelan zaman?? Pasti kita tidak mahu bukan.. Saya yakin dan percaya setiap diantara kita hati kecilnya pasti akan berbisik dan berhajatkan akan perubahan.. Cuma langkah kita terkadang ianya tersasar jauh dari landasan syariat..

Ayuh kita bermuhasabah, sucikan hati, tenangkan jiwa dengan berfikir sejenak akan segala pemberianNYA dalam hidup kita.. Masakan kita mahu berpecah belah sesama kita dan melihat Islam itu dihinjak-hinjak musuh? Mahukah kita kelihatan lemah dihadapan musuh Islam? Mampukah kita mengelak daripada segala fitnah lemparan "Al-massih Dajjal"? Andai dengan mengamalkan gaya hidup yang dianjurkan musuh Islam, mampukah kita berdiri sebaris dengan angkatan tentera Imam Mahdi kelak? Mampukah kita??


Apa yang saya cuba kongsikan ini datangnya ikhlas dari lubuk hati yang mahukan sahabiah semua serta diri saya sendiri untuk sedar akan kekejaman dan kezaliman yang kita sendiri perlakukan terhadap agama kita yakni Islam yang suci disisi Allah s.w.t.. Fitrahnya Islam itu suci dan menjadi gaya hidup bagi makhluk sekalian alam, namun kita para penganutnya yang melemparkan FITNAH terhadap agama suci ini..

Jangan kita biarkan Islam itu sekadar indah pada namanya, tapi biarlah ia kelihatan cantik dan berseri pada maksudnya.. Ayuh kita bersama-sama lakuka perubahan.. Andai mahu berubah, janganlah bertangguh dan elakkan lah daripada memberi 1001 alasan yang mampu memakan diri kita..

Biarpun hijrah kita untuk menegakkan agama suciNYA ini kelihatan sukar dan payah, mohonlah padaNYA akan kita diberikan kekuatan yang maksima untuk menanganinya,,

Sungguh Allah itu ada bersama orang-orang yang memperjuangkan agamaNYA,,



wassalam,,
nurislamfiqalbi,,

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...