Followers

Thursday, December 30, 2010

.::AlHamduLiLLAH, Ku TeMu DiA DaLAm PeRjUaNgAn iNi::.

Bismillahirahmanirrahim..
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..

Alhamdulillah.. segala kehangatan nikmatNya masih terasa sehingga ke saat ini.. Insya'Allah sabtu ni dah nak balik ke bumi arau dan mulakan episod perjuangan yang baru.. Macam2 rasa ada.. Sebak ada, semangat ada, sedih ada, happy ada and even cuak pun ada jugak.. Aish, tak baik betul fikir macam2 sangat kan tentang benda yang belum berlaku.. ok2.. kena pasang niat balik ni.. Hidup+Mati+Ibadah+Amal semuanya kerana Allah kan..=)



Insya'Allah ini entry terakhir saya untuk tahun ni kowt.. =) Nak pack barang2 untuk balik u dah..

Actually lama dah saya nak kongsi kisah ni dengan sahabiah semua cuma belum berkesampatan sebelum ni.. =)

Kisah ni tentang episod perjuangan saya yang ditambah serinya dengan kehadiran seorang insan yang tidak kurang hebatnya memberi 1001 makna kehidupan dalam hidup saya..

Dia bukan darah daging saya namun dialah saudara tersayang..
Dia bukan sahabat terdekat saya namun dialah ukhti tersayang..
Dia bukan pendamping terdekat saya namun kenangan bersamanya sentiasa hangat di ingatan ini..
Dia bukan siapa2 namun dialah utusan Illahi sebagai salah seorang pentarbiyah hati ini..
Dialah ukhti tercinta..



Ukhwah yang terjalin kerana Allah, biarpun sering berjauhan namun kehangatan ikatan suci itu senantiasa dirasai dan saban hari ikatan itu semakin kukuh dan utuh..

Ikatan bermula di SRISS tercinta.. Amanah sebagai seorang naqibah saya galas dengan penuh rasa rendah diri kerana merasakan diri ini langsung tidak layak untuk menggalas tittle itu apatah lagi melaksanakannya.. Namun saya gagahkan juga hati ini untuk menyahut seruan illahi.. Mungkin dengan amanah yang diberikanNYA ini mampu mentarbiyah hati saya untuk menjadi seorang insan yang lebih berguna untuk agama..

Ukhti itu, datang sebagai seorang serikandi kecil untuk meneruskan langkah dalam episod perjuangan hidupnya.. Hati saya seakan tertaut dengan peribadinya yang cukup melambangkan ciri2 muslimah sejati.. Biarpun saya tidak diberi kesempatan untuk menjadi naqibahnya, namun keramahannya membuatkan ikatan uhkwah antara kami semakin erat.. Kata-katanya sering diselitkan dengan tazkirah yang mampu menyedarkan diri saya dari terleka..

Ikatan seorang senior dan junior.. Ukhti itu telah pun menjadi sebahagian daripada hidup saya.. Biarpun jarak umur kami berbeza 3 tahun namun ia tidak langsung merenggangkan ikatan ini.. "Indahkan ukhwah kerana Allah! Kita sama2 saling mengingatkan antara satu sama lain". Itulah kata-kata dari ukhti itu yang sentiasa membuatkan saya sentiasa sedar akan kebesaran Allah..

Kasih sayang yang tertumpah buat ukhti ini semuanya semata-mata kerana Allah.. Pernah dahulu ketika masih kecil saya berhajatkan seorang adik perempuan.. huhu.. Budak2 la katakan.. Tiada geng waktu kecik2.. So, main pondok2 dengan akh soghir saya yang sorang ni je la.. Dah dewasa ni, baru saya sedar tentang satu perkara.. Allah itu sentiasa bersikap adil dengan semua hamba-hambaNya kan.. DIA tidak memberi apa yang kita mahukan tapi DIA memberi sesuatu yang akan kita perlukan dalam kehidupan tanpa kita sedar.. Dan pada saya, kehadiran ukhti itu dalam hidup saya benar2 memberi impak yang besar terhadap bermulanya langkah pertama penghijrahan saya untuk mencari cahayaNYA..

Adakah saya bahagia? Ya, saya sangat bahagia dan amat amat amat bersyukur ke hadrat Illahi dengan kehadiran insan2 ini. Dan ukhti itu adalah salah seorang yang banyak beri sokongan dan dorongan yang berterusan kepada saya yang masih lagi merangkak dalam mencari kebenaran dan tertatih-tatih mengumpul bekalan untuk sebenar-benar kehidupan sesudah kematian yang bakal tiba.. Entah kenapa setiap kali teringatkan ukhti itu, hati ini pasti kan terasa sebak.. Airmata ini begitu mudah mengalir keranaNya disaat perasaan hiba itu menjengah di hati.. Saya takut? Ya, memang saya amat takut samada mampukah diri ini mendapat tempat di syurga Allah bersama2 mereka insan2 yang tercinta.. Mampukah diri ini melihat senyuman kekasih Allah yakni Nabi Muhammad s.a.w di syurga kelak?? Mampukah??? Ya Allah.. terasa lemah sekali diri ini..

Ukhti itu.. ukhti itu banyak membantu saya untuk kembali ke pangkal jalan.. Dan kini, dia mempunyai misi yang besar untuk melakukan perubahan di medan jihadnya.. Kata hati mengatakan mahu sahaja diri ini turun bersama-samanya berjuang di medan jihad itu, namun kehendak dan takdir Allah menetapkan sebaliknya.. Ukhti itu akan berjuang di bumi SRISS dan saya akan berjuang di bumi Arau,, Biarpan jalan jihad kami berbeza namun matlamat kami sama! Perubahan,, Ya, Kami berdua berjuang untuk melakukan perubahan demi membela Islam.. Biarpun pelbagai halangan dan cabaran bakal mendatang, namun semangat juang ini pasti takkan luntur..

Matlamat yang satu itu pasti akan terlaksana andai semangat jihad ini diasah dengan amal+ibadah yang mantap biarpun pada hakikatnya perjuangan itu pasti akan kelihatan pahit dan pedih.. Hidup Biar Jihad, Mati Biar Jahid! =)

Akhir kata, buat ukhti tersayang, sejuta kemaafan akak pohon atas segala kesilapan dan kekhilafan akak terhadap kamu.. Jujur, akak bersyukur dipertemukan Allah dengan insan seperti kamu ukhti.. Biarpun dulu akak pernah kehilangan sahabat baik akak, namun kehadiran kamu seolah-olah mengubat kesemua luka pedih itu.. Dan doa akak akan sentiasa bersama kalian berdua.. Ukhti, akak sentiasa akan mendoakan yang terbaik untuk kamu dan mudah-mudahan berkat perjuangan itu, kehidupan kamu pada masa akan datang pasti akan sarat dengan sinaran cinta dariNYA.. Akhir kalam, sajak ni khas buat kamu ya ukhti.. Uhibbuki fillah minal hayati ilal mamati wa hatta ilal jannah..



Ukhti Tersayang,
Ketahuilah olehmu bahawa akak benar-benar bersyukur akan pertemuan ini..
Episod perjuangan akak yang dahulunya kelihatan begitu sukar kini terasa kian mudah kerana dirimu begitu setia untuk menggalasnya bersama.. 
Bebanan di bahu kini menjadi lebih ringan kerana tanganmu sanggup menghulurkan bantuan..
Tanpa sebarang sungutun, dirimu benar-benar jujur dan ikhlas memberi semangat biarpun keringatkat mu kian kelihatan.. 
Engkau sering tampil dengan keberanian dan pada dirimu langsung tidak kelihatan kegagalan..
Kerana engkau yakin dengan janji-janji Sang Pencipta yang senantiasa ada bersama hambaNYA yang memerlukan..  

Ukhti Tersayang,
Ikatan ukhwah ini saban hari semakin manis dan mekar..
Setiap bait katamu sarat dengan peringatan yang memberikan kesedaran..
Peribadi mu amat cocok dengan ismu mu.. 
Dirimu sarat dengan perbadi yang unggul sepadan dengan makna namamu..
Kau begitu tertib memelihara dirimu,
kerana kehidupanmu begitu berharga..
Indah peribadimu seindah namamu..

Ukhti Tersayang,
Allah lahirkan rasa kasih dihati ini untuk kita sama-sama bersatu 
memperjuangkan agama yang satu..
Biarpun cara kita berbeza namun matlamat dan niat kita adalah sama..
Biarpun jasad kita berjauhan namun hati kita tetap tertaut pada cinta yang sama yakni cintaNYA.. 
Biarpun episod perjuangan kita berbeza namun kita tetap sama berhajatkan jannahNYA..
Biarpun kita akan mati dalam keadaan yang berbeza namun kita berhajat untuk ukhwah ini terus hidup dan mekar di taman syurgaNYA..

Ukhti TerCinta,
Ayuh kita sama-sama laukan perubahan..
Demi melihat Islam terus mekar dan bersinar di mata dunia..
Akak akan sentiasa bersama kamu ukhti..
Samada secara nyata mahupun hanya didalam doa.. 
Hanya satu pinta diri ini buatmu..
Yakinlah bahawa kita sama-sama mampu untuk memikul amanah dariNYA..
Kerana Allah sentiasa bersama insan-insan yang berjuang demi agamaNYA..
Akhir kalam,
Akak benar-benar bersyukur kerana bertemu dengan mu dalam perjuangan ini..
Salam kasih dan sayang buatmu..
Semoga ikatan kita akan temun mekar di kebunan syurga Illahi..



wassalam,,
nurislamfiqalbi..




4 comments:

Anonymous said...

alwyz remember dis,Allah by ur side.
no matter how life g0es 0n,slagi kt masih punyai niat untuk menggapai redhaNya,,,He will guide!

ifti_siddiqi said...

Salam to anon..
Thankz 4 the precious tazkirah..
Insya'Allah saya akan laksanakan amal yang telah diniatkan dan moga2 redha Allah sentiasa bersama kita,, Amin..

Syukran 4 everything..=)

Salam ukhwah fillah..

Anonymous said...

insyaAllah...ukhuwwah fillah..
xkn prnh t'putus iktn 2 jika sgalanya krna Allah

Anonymous said...

insyaAllah...ukhuwwah fillah..
xkn prnh t'putus iktn 2 jika sgalanya krna Allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...