Followers

Thursday, December 16, 2010

VeRsUs.. VeRsUs.. =)

Bismillahirrahmanirrahim..
dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..

Sejuknya,, hujan lebat pulak kat luar ni.. And then sekelip mata je hujan yang lebat ya amat tadi tu berhenti..
Subhanallah,, Semuanya kuasa DIA kan,,

HuHu-----



Actually hati sedang bersyukur dan 'gumbira' baru saja habis baca novel "VERSUS" yang menjadi kegilaan remaja masa kini tu..

Sebenarnya tak pernah terfikir pun nak baca, tapi atas sokongan, sogokan, desakan, pertolongan dan dorongan dua orang sis tersayang saya ni, alamat nye kene la baca jugak..

Asma said, " akak, i beg u.. baca la novel tu.. Paling best time diorang nak change for good.. tak rugi baca.. Mana ada lagho nye pon"..

huhu,, Cukup beriya dan penuh semangat nak suruh saya baca novel ni..

Nafisah said," Da banyak kali khatam, tapi still baca lagi ni.. Sebab memang suka and banyak terkena kat diri sendiri.. =) Its about budak skate yag nak berubah.. huhuhu,, memang perit nak berubah ke arah yang lebih baik kan.. hidup dan muda sekali cuma, sanggup biarkan tanpa redhaNYA? akak try la baca.. cerita dia ok.. Seriuosly speeking buku ni left giga impact kat hati"..

huhu.. Kata2 yang penuh dengan semangat yang berkobar untuk meyakinkan saya..

credit to Saidah Nafisah and Asma', thanks dek.. Akak da habis baca dah and memang banyak point yang disampaikan CIK HLOVATE ni terkena kat batang hidung sendiri.. huhu.. Uhibbukum Fillah hatta ilal jannah.. amin..

Terima kasih juga buat kak sedara saya yang sudi pnjamkan novel ni,, Thank k.yong Izra.. =)



Alhamdulillah.. Macam-macam pengajaran yang saya dapat.. Especially tentang hati yang ingin berhijrah kearah kebaikan.. Elemen2 yang disentuh dalam novel ni betul memberi impak kat hati ni..

Yang paling terkena sekali bila penulis tekankan tentang gaya hidup seorang muslim yang sekadar menghayati Islam itu hanya pada nama.. Walhal Islam itu sendiri pada dasarnya adalah cara hidup yang paling sempurna..

Kita solat, tapi tidak menghayati makna2 surah yang kita baca.. Disebutkan didalam Al-quran bahawa "sesungguhnya solat itu mencegah perkara keji dan mungkar". Semuanya bermula dengan solat kita kan.. Insya'Allah kalau solat kita khusyu', tertib nya terjaga, amalan seharian kita juga pasti kan terjaga dan terpelihara daripada maksiat dan kemungkaran.. Moga2 solat kita diterimaNYA k.. Insya'Allah..


So, tindakan susulan yang saya nak buat adalah fahamkan makna2 semua surah yang kita baca. Even kita tak berapa nak mampu untuk hafal surah2 yang panjang, at least tingkatkan lagi usaha kita untuk hafal makna2 surah yang terkandung dalam Muqaddam yakni 30 surah yang terakhir..



Islam itu mudah, cuma kita yang kusutkan fikiran sehingga ada yang beranggapan ajaran Islam itu susah dan menyesakkan kehidupan..

So, from now on let us make a move!! =)

Sebelum saya terlupa, nak wish semua umat Islam seluruh dunia, SALAM 10 MUHARRAM,, puasa sunat tak hari ni? huhu,, tak pe, bagi yang tak boleh tu, Insya'Allah sama2 kita doakan ada kesempatan untuk dapat lagi jumpa 10 Muharram ni k.. Jom kita sama2 rajinkan diri untuk berpuasa sunat! Impaknya, hati kita tenang, fikiran tak kusut, ibadah bertambah, pahala ikhlas meningkat and duit pon jimat juga.. =)

k la.. Zohor pon da nak menjengah.. Jom solat ramai2 ye..
segala yang baik itu datangnya daripada Allah, dan segala yang buruk itu pula turut datang dariNYA tetapi melalui kelemahan diri insan kerdil ini..



Salam ukhwah fillah! =)

wassalam,,
nurislamfiqalbi..

5 comments:

Sumaiyyah said...

Salam... sy pun ade tgok kwn2 baca buku ni. Mybe nnt nk try bace gak, hehe.

Bdw, sy ade jumpa 1 entri dlm blog ni, dia bg makna2 bacaan dlm solat. Tp x ingatla url, nnt klu jmpa sy bg link ye..kena cari balik :)

Sumaiyyah said...

Baru jumpa link. Maybe awk dah baca, tapi just in case:
http://ukhwah-dhearty.blogspot.com/2010/12/makna-bacaan-dalam-solat.html

aL-QaRiNaiN said...

wassalam,, mekasih banyak2 eh ukhti SumaiyahAbidah,,

Cubalah baca nov tu.. Insya'Allah ada banyak ilmu yang kita lei dapat..

saya syorkan ukhti SumaiyahAbidah baca jugaj nov2 karangan Fatima Syarha.. memang banyak pendedahan yang berguna untuk kita semua,,

Alhamdulillah saya da baca entry cik MO kita tu,,=)
Memang bermanfaat untuk orang kurang and x banyak ilmu tntg agama cam saya ni,, syukur,,

Skali lagi thankz lot eh.. =)

Salam ukhwah fillah!=)

a^sma'' said...

wahh,,akhirnya akq plak yg rekemen kt org surh bce..
bgus3..

aL-QaRiNaiN said...

salam asma'.. =)

usaha kamu jugak yang bersungguh2 suruh akak baca.. memang banyak pengajaran yang akak dapat.. thankz sis!

anyway, do the best for becoming SPM.. =)

salam ukhwah fillah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...